Summering av Street Week 2023
Nu är 2023´s upplaga av Street Week har körts färdigt och vi kan andas ut gummilukten och vila våra tjutande öron, för att gasa på ännu mer nästa år behövs såklart en liten summering, vilka vann egentligen?
2023's upplaga av street Week är över och vi längtar redan till nästa. Innan vi kan andas ut gummilukten, dånet från hästarna som tjuter i huvudet och smutsen under naglarna ska vi såklart summera detta års störst event.
Max Outlaw klassens vinnare (Michael Westberg) kommer presenteras i ett egen inlägg då de lyckades med en bedrift som kräver en egen artikel.
I klassen under Max Outlaw hittar vi Street Outlaw, denna klass innehåller lite mer regler än föregående klass men går fortfarande snabbt som attan. Racern som tog hem titeln för denna klass är Jörgen Andersson i sin Kaputten med en snittid på 5,3736 och sin snabbaste tid med 5,0599 redan första race-dagen på Mantorp Park.
I klassen Ultimate Street börjar regelboken bli tyngre men det stoppar inte Sami Luokkala i sin el camino. Sami snittar 5,9194 under årets Street Week och tar sin snabbaste tid på Mantorp Park med hiskliga 5,6634.
True Street klassens vinnare 2023 är ingen mindre än Sami Toivonen i sin röda Camaro. Var ni på plats kanske det inte gick obemärkt förbi att Sami gjorde en oförglömlig wheelie (för er icke-entusiaster eller ni som bara har dålig engelska så stegrade han) på Malmö Raceway. En snittid på 6,0995 gjorde honom till segrare i klassen och snabbaste tid med 5,6070 i samband med sin wheelie på Malmö Raceway.
Klassen Pro Touring gick till Michael Callin och hans balla Corvette. Tillslut kunde han stå som segrare i klassen med en snittid på 6,4886 och snabbaste bantid tog han på Malmö Raceway med tiden 6,2525.
I klassen Import War finns två vinnare, en för FWD (framhjulsdriven) som blev till Krister Jungvar med hans, tro era ögon, VW Caddy. Snittiden hamnade på 10,7566 och snabbaste tid med 10,5886 på Malmö Raceway. Sedan har vi RWD (bakhjulsdrivet) klassen som Daniel Johansson i sin BMW E92 tog hem och en snittid som hamnade på 6,0027 med sin snabbaste körning på Malmö Raceway där han hamnande på 5,6492.
Vi närmar oss slutet men innan det ska vi gå igenom det sista vinnarna.
Klassen 4WD, där Henrik Andersen huserar och tar hem titeln med en snittid på 5,7785 och sin snabbaste repa med tiden 5,6139 på Mantorp i sin BMW 318Ti.
För att röra oss mot lite dyrare bränslepriser kommer klassen Diesel Power. Klassens segrare blir Linus Thollander med en Cheva Nova som tar en snittid på 6,7882 med repan 6,6108 som snabbast på Malmö Raceway.
Näst sista klassen är Classic som Kenneth Westin tar hem i sin Chevrolet -55 med snittiden 6,8359 och snabbaste körningen skedde på Malmö Raceway. Tiden? jo, 6,5569.
Sist men absolut inte minst är klassen Hot Rod som Thomas Olsson tar hem i sin Ford T-HOT. Snittiden landar på 6,6693 med snabbaste repan på Malmö Raceway med tiden 6,5390.
En kort summering av alla vinnare ska självfallet avslutas med ett stort tack till alla förare som deltagit, arrangörer och publik. För er som sedan sett ett mönster vart det snabbaste reporna kördes finns en kort och enkel förklaring, banorna på Mantorp Park och Malmö Raceway var preppade.
Sist ett stort grattis till alla segrare och vi ser fram emot nästa år!
För att se alla tider, snittider, förare och bil tryck här.
Sedan om ni vill läsa vilka regler som gäller för vilken klass tryck här.
Street Week Crew