FAQ

Frågor & Svar 

Här på Street Week Sweden 2020 FAQ svaras bland annat på frågor om klassregler, tävlingsregler och allmänt uppförande under transporterna.

Vi fyller på med frågor och svar allt eftersom dom kommer in, det betyder att ett specifikt ämne kan vara nämnt på flera ställen.
Vill ni hämta hem filen i pdf-format så är den här
Vill ni ha databasen sökbar så har vi det här 
=o=

Covid 19


Covid-19 och Street Week            20.05.14

 


Den 27 mars fattade Regeringen ett beslut med stöd i ordningslagen (2 kap. 15 §) att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 50 personer från att tidigare gällt 500.

 

Detta är således ingen allmän rekommendation likt uppmaningen att inte resa i onödan, utan ett skarpt beslut av regeringen vilket även är straffsanktionerat. 

Förbudet gäller tills vidare och upphävs först när förbudet inte längre behövs.

 

Street Week har intill dags dato fortsatt förberedelserna för 2020 i oförminskad styrka trotts begränsningen av allmänna sammankomster i en förhoppning att populära folksporter som till exempel fotboll skulle påverka Regeringen att lätta på regelverket för sport utomhus. Något som skulle kunna öppna för ett genomförande av Street Week även om vi var tvungna att införa olika specialregler. 

 

För var dag som går blir denna förhoppning allt mer orealistisk, Street Week kommer att avvakta utvecklingen fram till 5/6 men senast då kommer vi att ta beslutet om vi tvingas flytta fram Street Week till 2021 eller inte. 

Praktiska detaljer presenteras i samband med detta. 


P.S. Street Week Magazine ligger på tryck och finns snart tillgänglig 


Länk till regeringsbeslutet: 

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forbud-mot-allmanna-sammankomster-eller-offentliga-tillstallningar-med-fler-an-50-deltagare/ 


Covid-19 och Street Week 2020.04.25  
Hur påverkas Street Week av Corona, måste ni ställa in och när ges besked?

Vi ångar på med alla förberedelser med en klar ambition och förhoppning att kunna genomföra Street Week 2020.

Dock är vi helt i händerna av vilka myndighetsbeslut som råder. Vi jobbar för ett genomförande där en förutsättning och förhoppning är att restriktionen om max 50 personer upphävs innan tävlingen.

Rent praktiskt kan vi vänta till dagen innan tävlingen innan vi tvingas blåsa av om inte detta sker.

Det vi främst hoppas på är att kunna dra nytta av de mycket starka krafter som arbetar för att fotbollssäsongen och annan utomhusidrott ska kunna genomföras. Att i alla fall sport utomhus ska få lättnader i restriktionerna vilket även skulle gälla Street Week.

 

Vad händer om det inte blir så?

Vi måste följa de regler som sätts upp, inte minst för att få polistillståndet så i det värsta scenariot tvingas vi ställa in Street Week.

 

Vad innebär det?

Rent praktiskt flyttas Street Week 2020 fram till 2021 vad beträffande banor och upplägg.

 

Har jag kvar min anmälningsplats då?

Anmälningar och kölista flyttas fram så förenklat kan man säga att vi 2021 tar vid där vi slutade 2020 även här så alla behåller sina platser, även i kölistan.

 

Behöver anmälningsavgiften betalas på nytt?

Helst skulle vi vilja kunna säga att det inte blir någon extra avgift.  Vi kan dock inte i nuläget - speciellt som det inte ens skett - avgöra vilka kostnader vi får för att ställa in Street Week 2020 och hur mycket av det arbete som redan är gjort som går att ta med sig in i 2021.  Det troliga är dock att vi tvingas ta någon form av avgift för att kunna veva igång 2021 men det går inte att säga vilken storlek mer än att vi försöker undvika detta.

 

Vänliga hälsningar

Street Week Crew

We’re on full steam ahead preparing for the event in the ambition and hope it will be possible to run Street Week 2020. 

But we are in the hands of what official decisions and regulations that will be in power. It will all depend if the large gatherings regulation of no more than 50 persons will be withdrawn or not but it’s our hope that it will happen and we’re continuing our work like it will.

What gives us hope about this are the very strong forces that are involved getting the Football season started together with some other outdoor sports. We’re hoping for a ease on the large gatherings regulations for outdoor sporting events that would benefit us as well.  


 

What’s the deal if this won’t happen?

We must follow the official rules, specially as we won’t get the permits to run if we don’t follow them so in this scenario we will be forced to cancel Street Week.



And then what?

The event will be postponed so Street Week 2020 will be moved to 2021 with the same route and tracks to race at. 


Will I keep my place in the entry list?

As the 2020 race is to be postponed you can say that in 2021 we will continue where we left it so everyone gets to keep his or her place in the entry list as well as queue-list.


Do I need to pay the entry fee once more?

We wish we could say that there will be no extra entry fee. But at this stage we cannot - specially as it has not even happened – calculate what costs we will have for canceling Street Week 2020 and see how much of the work already done that we can bring to 2021. Most likely we will be forced to charge some kind of fee in order to organize 2021 but it’s impossible to say anything about the size of it more than it’s our ambition to avoid it.   


Kind Regards

Street Week Crew

Praktiska Frågor

Vi har ett anmälningstak på i dagsläget 200 bilar.

Om det uppnås och fler vill köra så upprättar vi ett kösystem.

Du måste vara registrerad på razing.se för att kunna hamna på kölistan.

Det finns alltid folk som får förhinder och om så blir fallet så förmedlar vi vederbörandes plats till först i kön

Priset är 7800:-, då ingår chaufför plus en co-driver.

Förutom att ni får rejsa i en vecka så ingår varsin racer t-shirt samt att ni får gå på Prisutdelningspartyt.

Gällande betalningen så betalas allt på en gång och du är inte anmäld förens pengarna är hos Street Week.

Ja, när du kommer till betalning i anmälan så väljer du det betalsätt som passar dig och där ingår att sända faktura till annan mottagare.

Nej, det går tyvärr inte, oavsett anledning så återbetalas inga pengar.

Nej det får du inte.

Däremot så hjälper vi dig att förmedla din plats om det finns någon i det kösystem vi upprättat.

Ja det får du, säg helst till innan men senast när du kommer till första tävlingsbanan.

Din medpassagerare som är inkluderad i anmälningspengen skulle vi gärna ha namnet på men det är inget absolut krav.
Du anmodas även att uppge tröjstorlek till den T-shirt som ingår i anmälan.

Dina övriga passagerare anmäls vid första ankomst till Street Week och betalas på plats.

Ja det gör det, dock är tillgängligheten att få ut vagnen under veckan väldigt begränsad.

OBS! Ställ den endast på anvisad plats.

Endast dom två som ingår i anmälan, övriga racemedpassagerare får efter anmälan möjlighet att införskaffa sig en racershirt på banan.

Ja, det kommer att finnas mat att köpa

JA, Licens ingår i startavgiften.

Vi har en almost obligatorisk besiktning dagen innan racestart söndagen den 5/7-2020 mellan 09,00-till så länge besiktningspersonalen orkar.

Vi försöker givetvis hjälpa dig med det, men endast i mån av tid.

Ja det går bra, du får dock strafftillägg för missad körning och missade Check Points.

Om du inte kan bevisa att bilen har gällande trafikförsäkring får du inte delta i denna tävling.
Papper på detta är bäst, att ha ordning på era papper gör registreringen snabb och smidig.

När vi släpper vilka banor racen går på så startar även jakten på bra hotell.

Vissa ställen är enklare att hitta hotell på än andra.

Ja. Kl 08,30 varje dag. Undantaget Karlskoga där har vi förarmöte kl 11,30

Nej. Vi börjar köra 09.00 om det inte regnar. Undantaget Karlskoga där vi startar kl 12.00

Inga problem, vi håller en genomgång hur det går till.

Du får veta hur man gör när man tänder lamporna och annat smått och gott.

Köra bil förutsätter vi att du redan kan.

Nej. Du får ta med egen el om du behöver.

Nej, det finns inga garantier för det.

Nej, Först in väljer av dom tillhandahållna områdena.

Undantaget är om du har ett handikapp som vi anser kan behöva bokad plats i depån, 
hör då av dig innan racet till 
info@streetweek.se.

Nej, det är först till kvarnprincipen som gäller.

Dela elverk är ok men endast elverket och inget annat. Sladdar och annat skall transporteras av dig själv.

Lägg dom på anvisad plats, blir det stressigt för er så lägg soporna i en säck och ställ den på depåplatsen eller så tar ni med er dom.

Miljöfarligt avfall tar ni till miljöstationen på området.

Försök att göra det enkelt för oss att lämna tillbaka området vi hyrt.

Om ni är ett gäng med sådana fordon eller någon annan kombo ni tror på så säg till senast i början av April så tar vi tag i frågan.
Vi har alltid gillat sexportsfuggar så dom ligger oss varmt om hjärtat.

Prisutdelningsparty har vi på kvällen efter målgång.

OBS! Inga pokaler eller andra utmärkelser kommer att skickas, är du ej på plats för att ta emot ditt pris så sorry, det är förbrukat.

OBS igen! Du kan komma att premieras även om du inte vunnit någon klass, 
vi delar ut några udda priser för prestationer som vi gillar utöver å vara snabb också, så missa inte prisutdelningen.

Vi kommer även att ha ett party i samband med prisutdelningen där vi kan dra alla storys om det som hänt under veckan.

Alternativet är diskvalificering och det känns ju inget vidare.
Om du ges 60s tillägg och får fortsätta tävlingen så kan du ju enkelt se på snittiden hur du skulle kommit i resultatlistan om det inte strulat.

Det kan ha löst sig, vi återkommer gällande just det.

Ja, det finns en enklare miljöstation på varje bana där ni vi tar hand om ert avfall.

Om du anmäler det vid besiktning plus att din nya co-driver betalt ett veckopass så går det bra,
Vi byter ut banden mellan dom vilket betyder att den gamla inte får mecka längre.

Aj då, maila oss gärna så fixar vi det, och du, tack som sjutton för hjälpen. info@streetweek.se

Då stryks den repan, du får alltså inte tillgodogöra dig tiden du fick.

Exempel, din mek rör vid bilen under burnout eller du kanske kör utan huv eller så får du för dig att göra en torrdragare.
Oavsett hur bra tid du får den repan så stryks tiden automatiskt utan förvarning eller meddelande till dig.

kl 14.00 öppnar vi en tredje line till dom som inte hunnit köra sin första repa och dom får då förtur framför bilar som redan kört.

Om så skett när du skall köra så säg till oss så hjälper vi dig fram i kön.

Ja, så länge du får en tid så räknas den. Om du däremot sticker innan startern aktiverat granen så får du varken rödlykta eller tid.

Om din motståndare hinner gå i mål innan du börjat rulla så resettas tidtagningen, du måste lämna startlinjen innan motståndaren går i mål för att få en tid.

Nä så går det när man är en uppenbar säkerhetsrisk, vi vill inte pajja hela eventet bara för att du inte kan tänka själv.

Själva tävlingen kräver körkort.

Under transporten däremot gäller vanlig Svensk lag samt att föraren under transporten är anmäld till Street Week som förare/medpassagerare.

Nej det är det inte, fyra på var framskärm, en streamer eller liknande på framrutan, en klasstillhörighetdekal på bakrutan och ett startnummer på dörrarna. Säkerhetsdekaler som visar tex. Lustgas, E85 mm tillkommer.

Kika i reglerna så ser du.

Nej.  Nu har du stora problem om du vill fullfölja Street Week.

Dekaler ingår i konceptet och skall appliceras

Det är upp till dig, men du kommer inte in på tävlingsområdet utan startnummer.

Du skall se att vi löser det om så är fallet, det kanske går att sätta den nedtill på rutan eller i nödfall ovanför rutan.
Sen har vi ett par riktigt små dekaler för dom riktigt små rutorna.

Då har du anmält dig till fel tävling.

Street Week ”äger/har förtur” till framrutan för tävlingens dekaler.

Street Weeks dekaler har sina givna platser. Förklara det för sponsorn innan Street Week så skall du se att det löser sig.
Finns även en illustration på hemsidan var dekalerna ska sitta.

Miljömatta, presenning eller liknande skall finnas under hela bilen i depån.

Tänk på följande, Mattan skall vara under hela bilen, en tunn kinapress är inte tät och det står tätt skydd i reglerna.

OBS! Skyddet får varken skruvas eller spikas fast i asfalten.

Ja, den registreras in som del av tävlingsekipaget och skall vara med till mål.

Nej det kan du inte, eventuell släpvagn besiktigas in vid start och bockas av vid målgång.

Att lägga till släpvagn under tävlingsveckan kostar 100sek.

Du får inte transportera något till dom tävlande, om du gör det så straffar vi den tävlande med 60 sekunders tidstillägg.

Dom tider/fart vi satt är rätt låga/snabba så väldigt få kommer att behöva bekymra sig angående dom.

De fordon som kör snabbare har oftast uppfyllt normala krav och berörs ej heller, det är dom som skiter helt i säkerheten vi vill förvarna att vi som arrangörer bryr oss om våra kompisar och att vi därmed ställer vissa säkerhetskrav.

Nej. Laga din befintliga bil och ta straffet. Det är en del av racet att ta sitt fordon till mål.

Du får inte ha kärra kopplad, full takbox/räcke på eller lösa föremål i bilen under själva racet.

Är det ett ordentligt fastskruvat takräcke som vi anser sitter stadigt så funkar det.

För oss får du mecka hela veckan  men fråga hotellet om det är ok.

Ja det får du men du skall använda dig av verktyg och delar som du transporterat själv.

Just lyften får du använda, även lyftar på GDS-hallar men du skall använda dina egna verktyg.

Vi har lärt oss från åren innan och etablerat ett bra system med folk som hjälper oss att kolla, mitt tips är, lita inte på någon.
Tänk på att det är en tävling och vi ger er minst 60 sekunder om ni fuskar, det hjälper inte att gråta ut på Facebook efteråt, 60sek extra kvarstår i ert resultat, för alltid.

Vi har folk på plats och i stort sett det enda vi kan kolla är att personer som håller sig inom området har gällande band runt handleden.
Alla måste hjälpa till och hålla obehöriga borta, dom är potentiella tjuvar/sabotörer.

Det är upp till dig om du vill offra någon av dina repor till test.

Lika allvarligt som du tar det att få 60sek som straff.

Om du bara vill ha en kul vecka med polarna så är inte 60sek hela världen men för dom som kör för att vinna eller spöa sin polare är 60sek ett stort straff.

Svaret är att det är en tävling och regelbrott bestraffas.

Ja, du får ta vilken väg du vill så länge som du passerar och dokumenterar från dom kontrollplatser vi har givit er just den tävlingsdagen.

Om det är fullt kan det såklart bli problem, då får du stå utanför och fota.
Observera att det klart och tydligt skall framgå vid vilken Check Point du är/fotar.

Endast registrerade förare eller passagerare i Street Week får arbeta fysiskt med fordonen men eftersom Jompa är din tuner så tillåts du SÄNDA tuninginfo fram och tillbaks till honom.
Inte via sladd för då är han fysiskt kopplad till ditt verktyg.

Näpp, ingen utomstående får arbeta fysiskt på din bil och det innefattar även att pilla på din dator.

Ja, Om han är anmäld som deltagare, då har han tillstånd att hjälpa andra deltagare, den regeln gäller alla deltagare med racerband runt handleden.

Det är helt riktigt, men många hjälper varandra med datorblippande så det verktyget är ok att vandra med mellan bilarna så länge han/hon som använder den är anmäld i tävlingen.

Samma för er, fråga gärna någon men endast tävlande med giltigt Street Weekband runt handleden får hjälpa till rent fysiskt.

Transport med stopp vid check-points innan ni går i mål under pågående bilutställning för att avsluta med ett hejdundrande Prisutdelningsparty.

Inte enligt Svensk lag men om du vill gå i mål i Street Week så måste du det.

Du måste även komma i mål innan 16,30 på Lördagen annars får du 60 sek i tidstillägg.

Han syftar på följande text -Team tillåts hjälpa varandra och även bidra med egna reservdelar/verktyg, förutsatt att arbetet inte är att betrakta som normala servicerutiner.

-Vi är skitsäkra på det här och körde den här typen av bilar när du hade spelkort i ekrarna på din jonne.

Vi vet att om du tex. åker runt med rullkam och har typ 350P i inspänningstryck så bör du kunna lätta på kåporna ibland samt eventuellt byta en fjäder/lyftare under resans gång. 

Du råkade även glömma att nämna sista stycket i den regeln.

-Street Week avgör gränser om oklarhet föreligger. Det är vi det :-)

Om någon lånar ut den så är det ok. Lånar du en bil som deltar i Street Week måste dock ordinarie förare vara med.

Det går bra, men racebilen får inte förflytta sig utan ordinarie chaffis under tiden.

Ja , men hör av dig till tävlingsledningen först så att vi vet var och när detta kommer att ske.

Observera att det klassas som reservdel så du måste ha dina nya däck med dig under transporten för att sen kunna låta gummigubben byta dom.

Jag vet inte hur du skall övertyga oss om det, du kan ju alltid försöka.

Förarna skall vara vid bilarna i uppliningen, men kan ställa dit en stand in ett kortare tag, dock får han under inga som helst omständigheter sinka din tur att köra. Då vinkar Street Weeks personal bort honom.

I vanliga fall nej, men det har visat sig att vissa ”ungar” är mer mogna på plattan än vuxna så vi litar på dig som förälder och tar gemensamt beslutet när vi träffat honom.

Nej, det är inte ok under Street Week. Kommer vi på att ni gör det så är ni åskådare resten av Street Week.

Av flera anledningar, det är farligt, lite puckat och att vi tror att ni grejar att burna ändå.

Stillastående burnouter med slicks gör ingen skada på asfalten.

Problemet ligger i vanliga däck som snabbt gör gropar i asfalten vid stillastående burnout.

Då stryks den repan utan att du meddelas och du får inte tillgodoräkna dig den oavsett hur bra du råkade köra.

Ja det måste du, du har en hel bana att åka på så det finns ingen anledning att köra på dom.

Om du avsiktligen avstår att transportera verktyg/reservdelar du garanterat kommer att behöva för att genomlida Street Week och istället låter någon annan transportera dom åt dig så har du använt servicebil.

Om du avsiktligen transporterar Verktyg/reservdelar för annans räkning så har du agerat servicebil.

Båda sakerna belönas solidariskt med 60sek var.

Går bra det, så länge som du inte använder själva bilen utan bara plockar delar från den.

Tekniska Frågor fordon

En kontrollbesiktning är en bedömning som en besiktningsman gjort och vad är det som säger att den överensstämmer med polismans bedömning vid eventuell trafikkontroll?

Den skall vara fastskruvad, ett band med snabbknäppe räknas inte som fast monterad.

Nej, det är av fabrikanten angiven thread width som gäller.

Vi har inte kunskapen som behövs för att göra ingripanden vid eventuellt haveri med elfordon så vi nödgas exkludera dessa tills nödvändig kunskap i ämnet finns att tillgå.

Den bedömningen är gjord av en annan organisation och baserat på en sträcka av 402m

Vi kör 201m och gör bedömningen därefter.

Du pratar alltså om en av Svenska Bilsportsförbundet utfärdad taggning!

Street Week är av den åsikten att det är farten som skall sätta säkerhetsgränsen på så snabba bilar och inte ET .

Det finns utförliga anvisningar att läsa i reglerna.

Den typen av bilar som deltar i Street Week kanske inte greppar så bra men väl ute på banan så finns det kraft till hög fart, därför sätter vi en fartbreakeout istället för tidsbreakeout.

Det görs under Street Weeks besiktning.

Om du underskrider ditt säkerhetsbreakout sker följande:

Om bilens breakout underskrids så stryks repan men räknas som körd.

Om du underskrider breakout vid fler än tre tillfällen under veckan så tilldelas du 60 sekunders tidstillägg. Denna ”gummisnodd” är för att många av er inte vet er bils prestanda.

Det är bra det, det underlättar för besiktningen.

Inte om du har en cab utan båge eller bara plasttak som enda skydd.

Har du en bil med vanligt plåttak så krävs minst båge först från 6,80sek och nedåt.

Har du endast tvåpunktsbälte så är gränsen 8,00 sek under  Street Week, dock ingår det  integralhjälmskrav med tvåpunktsbälte.

Har du en snabb bil så är det ett måste på korta banor som tex. Malmö Raceway.

 

I Malmö brukar det tighta till sig under 5,5 sek för lätta bilar, givetvis så kommer problemet tidigare ju mer vikt du släpar på.
Om vi ser att du har problem med att stanna så är det slutåkt för din del på den banan.

Har du lustgastuben i kupen eller i ett utrymme tillsammans med bränsle så krävs en evakueringsslang från sprängbläcket till utsida bil. 
Inte en slangklämma runt ett vanligt sprängbleck utan ett sprängbläck avsett för extern evakuering, vanligtvis en AN8 anslutning.

Nej det är inget krav från oss.
MEN om du vet med dig att din bil låter mycket så hjälp gärna till att dämpa ljudet något så att Street Week får återkomma till banorna.

Zoomies är förbjudna i StreetWeek, försök inte att vara smart och gör ett svep runt rören och kalla det headders för det funkar inte.
Vi måste hejda oss lite när det gäller ljudet så gör ditt bästa för att hålla ljudnivån acceptabel.

Nej, det står -fabriksmönstrade med minst två spår runt om i reglerna och det har inte just det däcket.

Ja det får du, regeln är för däck av tävlingstyp inte vanliga däck, dock avgör vi om det är ett racedäck och anser vi det så är det två av fabriken gjutna runtgående spår som är minimum.

Nej, Du får göra vad du känner för under transporten så länge du följer Street Weeks regler men under dom få sekunder du färdas dina 200m på banan skall huv etc. sitta på.
Annars stryks repan och du får inte tillgodoräkna dig tiden du fick.
Undantaget från regeln är att framlampa eller blinkers får vara demonterade.

Påpeka det vid första anmälan så är det inga problem.

Men vi godkänner inte att du tar av huven under besiktningen bara för att slippa ha den på banan.

Från -84 och nyare sitter rundslagningsskydd som standard i Corvette och dom vanliga reglerna gäller.

Har du en äldre så gäller 9sek om du inte monterar båge.

En Corvette av äldre modell än -84 har inget som skyddar dig om du råkar köra omkull, det är något du bör tänka på oavsett om du tävlar eller ej.

Klart det inte är, åk i en annan klass om du inte tänker åka fyrhjulsdrivet.

Du får använda dig av vilken typ av bakvagn du vill, du får kapa och ändra bäst du vill därbak.

Från bakkant av framstolarna och framåt skall golvet vara typ standard, vi förstår att det måste göras hål för rör och annat. Kardantunneln får breddas/ höjas om du använder dig av grövre kardan, större växellåda eller har sänkt bilen, golvet skall vara i en del såtillvida att löstagbara kardantunnlar ej är tillåtna. Torpedväggen skall vara original och sitta på ordinarie plats,  justeringar får göras på torpedväggen. Du får använda dig av eftermarknadsbärarmar typ rörbärarmar och byta från styrsnäcka till kuggstång men inte byta framvagnstyp eller skruva dit en eftermarknadsframram.  Balken fram mellan bärarmarna får modifieras för att få plats med motor.

Har du bil med hel ram så skall den vara ”standard” från bakkant av stolarna och framåt.

Om du känner dig osäker så fråga, info@streetweek.se

Tydligen så missade vi det i så fall, nåja det är preskriberat nu.

Reglerna föreskriver si och så och även om vi missade det förra året så innebär det inte att vi godkänner det nu.
Men det är inga problem, vi klassar upp dig så du får åka ändå.

Visst får du det, vi klassar in dig i en klass lämplig för din bil bara.

Bara i Max Outlaw, Street Outlaw och i Import War.

Nej. Bränslen godkända Under Street Week är Bensin, Metanol, Diesel och E85.

Gas som är godkänd är lustgas/dinitrogen.

Det har vi full förståelse för, vi fattar nämligen inte hur vi skall få till regeln i text.
17” fälgdiameter eller högre borde gå att förstå..
Gällande däcken, om du inte har R däck eller tävlingsdäck i form av ”fuskslicks” typ M&H, Hoosier etc
utan typ vanliga däck som är för vanlig vardagskörning så är det inga problem. Vi avgör om det är ett racedäck och anser vi det så är det två av fabriken runtgående spår som är minimum.

Maila info@nitroz.se och fråga.

Däck och fälgregler gäller endast dom drivande hjulen och under själva tävlingsmomentet, inte under transport.

Jo det måste du, just Pro Touring har som regel minst 17” fälgdiameter runt om.

Visst är det så, men dock inga regelrätta dragracingchassien.

Vi vill undvika att någon försöker klassa ”ned” sig och på så vis skaffa sig fördelar.

Rena dragracingchassien vill vi endast se i Max och Street Outlaw.

-Vi ser ingen mening med att någon som har en räserbil skall klassa ner sig och köra bland roddarna när han hör hemma bland räserbilarna, i långa loppet utarmar det klassen.

Om Transportsträckor

En passagerare ingår i priset, om hon är en passagerare utöver det så är hon fri upp till och med 14år.

Finns det plats på Ingos check Points så åk in och ta din bild, det gillar Ingo och dom är vår sponsor.

Om det är fullt så stanna utanför och ta din bild men tänk på att inte störa allmän trafik och se för sjutton till att det syns att du är på rätt ställe, vi kollar alla bilder stenhårt.

Ja, vi förbehåller oss rätten att publicera den i/på alternativt media.

Ballaste/originellaste Ingoinlägget kan komma att premieras.     

Nej, du skall transportera allt du behöver själv.

Vi kommer tolka din kompis transport av bränslet som nyttjande av servicebil och det får du inte använda.

Nej, Meckar som inte åker i tävlingsfordonet får inte arbeta på racerbilen.

Ja, så länge dom åker i ett tävlingsfordon så kvarstår meckrätten.

Men föraren måste alltid vara med i ”sin” bil undre transport.

Inga andra än svartbandade racers får köra under transport.

Då slipper du transportera liggunderlag och sängkläder, precis som om du bott på hotell.

Säkerhetsfrågor

Ja, under körningen på banan genom Nitroz Motorsport och på allmän väg genom din Trafikförsäkring.

Det är en enklare olycksfallsförsäkring för dig som förare samt så skyddar även tredje part.

Försäkringen gäller på tävlingsbanan, inte i övrigt.

Nej, du kör på egen risk som i alla motorsportsammanhang.   

På banan i kombination med själva körningen finns det räddning/brandpersonal.

Alla som kör måste ha heltäckande klädsel, handskar och hjälm.

Oavsett klass så skärps sedan reglerna ju fortare du kör och följer gängse praxis i dragracingsammanhang.

Kör du snabbt så kräver vi fullständig säkerhetsutrustning, kör du typ 7,0sek/201m så gäller nämnda grundkrav.

Heltäckande klädsel innebär Långbrallor, strumpor och collegetröja i bomull, skinnhandskar och en hjälm på topp.
Svetshandske eller annat är ok.

Kom inte släpandes på något i Nylon bara och försök inbilla oss att det är brandsäkert.

Hjälmar av typ MC, snöskoter  etc godkänns inte i bilar snabbare än 8,0 ej heller i cabbar och bilar med tvåpunksbälte.

Jajamensan det måste du, även om du så bara har hissat upp bilen och varmkör gäller pallbockar.

Om du varmkör på pallbockar måste någon sitta bakom ratten.

Följebil och mobilt boende

Nej, bara bilar anmälda till Street Week kommer in på banområdet.

Om dom är anmälda till Campingavdelningen kommer dom in där.

Finns publikparkering så kan dom parka där.

Släpkärra har fri storlek i reglerna, om du vill kombinera det med boende så låter det som en excellent ide.

Grattis, klart han skall åka med. Det går att anmäla sponsorn i stort sett när som helst under tävlingen.

Kom dock inte två minuter innan du skall åka och tro att vi skall stå givakt just för dig, fler kan ju kläckt samma ide och står före i kön.

Läs även igenom reglerna för sponsorskjuts.

Om du sover i ditt raceekipage (bil,släp husvagn, tält etc) är det fritt.

Om du har någon som följer dig med bostad så är det extra för dom.

När ni köper ett campingpass/veckoföljare så förbinder ni er att vi har rätt att kolla att ni inte kör reservdelar eller verktyg till era tävlande polare.

För mig som publik

Inga problem, Street Weeks Eventtröja finns att köpa på banorna eller för er otåliga på Street Weeks webbshop.

Ja, det går att köpa dagspass eller veckopass för er som vill hänga med hela veckan. Kika på www.streetweek.se

Ja, vi har erkänt munvige Johan JZ Zetterholm bakom mikrofonen.

Gör ni något utöver det vanliga oavsett bra eller ej så lär ni få höra det resten av veckan.

Inga problem, Campingpass finns att köpa på streetweek.se, vi tillhandahåller dock endast begränsat med vatten samt bajamajor

Skulle inte du jobba? :-)

Om du bara kikar på fikarasten så kolla in på Nitroz.se under webb-tv så sänder vi live från strippen, varje dag.

Inte på dom flesta av banorna, men du kan vandra runt och kika/snacka så mycket du vill så länge du inte går innanför säkerhetsavspärrningarna vid banan.

Tänk dock på att det pågår en tävling så vissa kan vara lite stressade och det rullar bilar i depån hela tiden.

Nej, vi anser inte att man kan ha uppsikt på fler ungar än vad en vanlig familj består av och det är en motorbana vi befinner oss på.
Men om ni kommer med era föräldrar eller dylikt så är ni välkomna.

Det kan man bli om man inte har gällande Street Weekband runt handleden men även om man är en bedrövlig idiot som sabbar för alla andra.

Press- och bildfrågor

Det skulle jag inte göra utan avtal med Street Week då allt med Street Week är skyddat.

Ja, om du delar med dig av materialet så försöker vi att hjälpa till, så länge det inte krockar med våra egna sponsorer. Maila info@streetweek.se med frågan.

Protester eller kontakta tävlingsledningen

Protest kostar 1000:-  OBS! Endast Förare får lämna in protest.

Går den igenom får du tillbaks 1000:-

Street Week Swedens domarjury avgör tvisten och sen är det slutdiskuterat.

Skriv ner det du vill protestera mot och vem det gäller, tag med stålar och kom till Street Weeks sekretariat.
Vi kikar på den, kollar om du har rätt och agerar därefter.

Observera dock att 30min efter varje dags tävlingsslut gäller som dead line.

Maila oss på info@streetweek.se så svarar vi via mail. Det är det sättet vi vill ha kontakt med er på innan vecka 28

Stanna då hemma i din ensamhet och fundera på varför ingen tycker om dig.

FAQ

Det finns inga produkter att visa i denna kategori.